En
primer lloc, m'agradaria emprendre el tema de com els nous formats
estan modificant la nostra forma de lecto-escriptura i, segurament, també la nostra manera de pensar. Aleshores, es
tractaria d'analitzar els nous gèneres discursius que han anat
sorgint dins la xarxa, en particular referència a la literatura. El que
m'ocuparà les pròximes línies és el capítol d'un llibre de
Covadonga, A. I Séré, A. (eds) que porta per títol: Nuevos
géneros discursivos: los textos electrónicos, de
l'editorial Biblioteca Nueva de Madrid, publicat l'any 2003. Dintre
del que s'entén per la ciberpragmàtica i la pragmàtica cognitiva,
s'intenta analitzar com l'ordinador pot modificar certs discursos
socials i crear nous gèneres, els quals impliquen estratègies noves
i tal vegada diferents pel que fa l'intercanvi d'informació, la
producció, la comprensió i la lectura d'aquesta mena de textos.
El
primer text de Séré el document en el discurs de
transmissió de coneixements efectua
un anàlisi d'aquesta tipologia d'hipertextos, partint la
heterogeneïtat de discursos que l'integren i de l'existència també d'una possible dispersió
de camps. A nivell general, na de les característiques que distingeix els textos de transmissió de coneixements n'és la seva organització
paratextual pel que fa la planificació dels continguts. De fet, una organització
que ja trobem en textos antics com les Gloses Silenses del
Monestir de Silós o la Bíblia poliglota. En aquests casos es tractaria
d'anotacions, de comentaris al marge, d'il·lustracions comentades,
indicacions, etc., elements heterogenis tots ells, els quals podríem anomenar
de navegació i que,
d'alguna manera, acaben de donar cohesió i organització al conjunt.
L'organització paratextual en format paper la troben sobretot en les
enciclopèdies i els llibres d'idiomes. Aquesta disposició especial
ha de permetre una lectura horitzontal del conjunt segons una
ordenació específica. Tant el llibre d'idiomes com l'enciclopèdia esdevenen una fusió de diferents gèneres. Aleshores, el paratext està al servei d'una cerca o d'un aprenentatge, al mateix
temps que actua com a guia o incita l'usuari a múltiples i
particulars acostaments segons les seves necessitats. Per altra banda, el
document hipertextual a més de seguir les mateixes característiques
que els gèneres anteriors, permet més flexibilitat (en la composició
de pàgines); interactivitat, és un espai obert (no tancat com
l'obra impresa); no té una limitació d'espai definida, com pot ser
el cas del llibre, introduint, a més a més, la pantalla, una dinàmica
d'autonomització dels recorreguts d'aprenentatge i la possibilitat
contínua d'actualització dels continguts.
La
pantalla actua també a mode d'articulació entre la tecnologia i la semiòtica. Tant el dissenyador com l'usuari es veuen en aquest cas obligats a pensar l'organització d'una manera diferent; la memòria
s'ha de re-adaptar a nous espais, a procediments de superposició, a
una nova memòria espacial i física i a diferents manipulacions i
gestos a través de la pantalla. Mitjançant la informàtica es
permet resoldre un tipus de manipulació més complexa donada la
pluralitat de gèneres (com en l'enciclopèdia i el llibre
d'idiomes). L'espai de treball esdevé organitzat en capes, en
múltiples nivells, ja sigui, directament, per exemple, amb l'obertura
de noves finestres, com a través d'enllaços i d'hiper-enllaços per
a poder accedir a nous continguts. És aleshores quan la consulta, en
tot moment, es transforma en immediata. Per tant, l'hipertext es presenta ara
com un nou gènere més universal ( continguts) i més flexible en
relació a què respon millor a les necessitats específiques de
l'aprenent.
Ja sigui en línia o en CD-Rom, la tipologia de documents hipertextuals pot arribar a ser bastant complexa, no així els principis organitzadors d'aquest tipus de documents, els quals acostumen a seguir uns esquemes o seqüències més o menys estandarditzades. No cal dir que els documents en línia, per exemple, no envelleixen. Són oberts i susceptibles de ser renovats o actualitzats en qualsevol moment. El canvi en relació dels subjectes amb el saber i l'aprenentatge esdevé quan el document hipertextual serveix com a suport directe d'aprenentatge autònom o semi-autònom. D'aquí se'n desprenen les potencialitats dels documents hipertext com a intercanvi de marcs semiòtics mitjançant vincles, els quals exerceixen una funció metalingüística. Cada apertura d'una nova pantalla suposa un tipus de lectura diferent, una semiòtica variada la qual esdevé possible mitjançant els instruments de navegació que, en definitiva, són els que han de possibilitar els recorreguts pels diferents nivells discursius.
Ja sigui en línia o en CD-Rom, la tipologia de documents hipertextuals pot arribar a ser bastant complexa, no així els principis organitzadors d'aquest tipus de documents, els quals acostumen a seguir uns esquemes o seqüències més o menys estandarditzades. No cal dir que els documents en línia, per exemple, no envelleixen. Són oberts i susceptibles de ser renovats o actualitzats en qualsevol moment. El canvi en relació dels subjectes amb el saber i l'aprenentatge esdevé quan el document hipertextual serveix com a suport directe d'aprenentatge autònom o semi-autònom. D'aquí se'n desprenen les potencialitats dels documents hipertext com a intercanvi de marcs semiòtics mitjançant vincles, els quals exerceixen una funció metalingüística. Cada apertura d'una nova pantalla suposa un tipus de lectura diferent, una semiòtica variada la qual esdevé possible mitjançant els instruments de navegació que, en definitiva, són els que han de possibilitar els recorreguts pels diferents nivells discursius.
Ref. Covadonga, A.; Séré A. (Eds). Nuevos géneros discursivos: los textos electrònicos. Biblioteca Nueva: Madrid, 2003.
És interessant com remarques la importància del hipertext per a un nou coneixement més plural. Però tampoc cal oblidar que la necessària intermediació d'un determinat hardware i software limita les possibilitats de l'hipertext.
AntwortenLöschenDiguem que l'escriptura va limitar la capacitat de interacció dels individus i crec que hem de tenir en compte que els formats hipertextuals no modifiquen la nostra forma de lecto-escriptura, sinó que l'alliberen. El funcionament del nostre cervell funciona a través d'interconnexions neuronals similars a com ho fan els texts la xarxa. A cada nou coneixement(presa de consciència) una neurona més. Per tant això no és nou, sinó que és la reproducció d'un model ja existent que està limitat per convencions culturals, tradicionals i socials.
AntwortenLöschenDolors Isern